Selamat Datang Hairuddin


Salam Perjuangan Sopan,

Mungkin ramai yang pertikai kenapa Hairuddin jadi pilihan. Gua pun pertikai jugak kenapa ini tua punya kuda dipilih PBNS untuk Piala Malaysia nanti. Siapa Hairuddin? Apa hebatnya Hairuddin? Memang gua akui yang Negeri Sembilan memang wajib cari sorang lagi striker untuk mantapkan bahagian serangan. Kalau nak harapkan Zaquan, memang jadi macam Liga Super tu la. Ambik kau tempat ke-8 jer layaknya. Tetapi, kenapa Hairuddin?

Lalu gua pun lontarkan persoalan dan kemusykilan gua ni kepada informer gua. Jawapan yang dia bagi senang jer, “Cuba lu bagitau gua, saper lagi striker yang lagi bagus dari Hairuddin  ada kat Malaysia ni dengan syarat team striker tu tak main dalam Piala Malaysia?”. Terus gua terdiam. Betul jugak tu. Saper pulak striker dari PKNS, Proton, SDM Kepala Batas, Felda, Shahzan Muda & lain-lain yang lagi bagus dari Hairuddin? Gua pun terpikir la. Negeri Sembilan ada flanker yang bagus. Tapi bila cross ball, apa jadi? Takder mender. Sebab apa? Sebab kita takde player yang boleh heading bola dengan baik. Itu pulak kelebihan yang ada pada Hairuddin. Lagipun apa yang gua perhatikan, walaupun Hairuddin ni agak lembab sikit larian dia, tapi dia jugak ada kelebihan lain dari segi hold bola dan hantaran bola yang agak baik. Bagi gua pengambilan Hairuddin ni mungkin jugak boleh bawak sesuatu untuk Negeri Sembilan untuk Piala Malaysia kali ini. Mungkin la kot……

Tetapi, dengan kehadiran Hairuddin, bagi gua ada kemungkinan yang akan berlaku perubahan pada kesebelasan utama Negeri Sembilan. Apa yang gua nampak, bila adanya Hairuddin, Negeri Sembilankena gunakan formasi 4-2-3-1. Yer la, dah pinjam Hairuddin, takkan nak letak sebagai simpanan jer. Ada betul ka? Dan yang pasti, salah seorang kesebelasan utama akan disimpankan. Nak lagi jelas, lu orang tengok susunan ramalan gua ni. Ni yang gua rasa-rasa la akan dibuat oleh Jamak.

Rahman – Rezal – Aidil – Ameng

Idris – Alif

Shukor – Hairuddin – Kuna

Zaquan

So, line-up yang gua jangkakan ni, Kecik akan disimpankan dan kemungkinan jugak akan bertukar ganti dengan Kuna.  Hairuddin mungkin akan diletakkan di belakang Zaquan. Jangan lupa kemampuan Hairuddin bila hold bola dan membuat hantaran yang baik kepada Zaquan. Dia tak boleh diletakkan di tepi. Memang gua akui dia ni agak lembab sikit dari segi larian. Sebab tu gua tak nak dia diletakkan di belah tepi. Shukor pulak, walaupun diletakkan di belah tepi, tapi dia lebih kepada centre midfielder. Serangan dari tepi di belah kanan akan digalas oleh Rahman yang bertindak sebagai wingback. Gunakan kelebihan heading bola yang ada pada Hairuddin. Jangan jadi macam sebelum ni. Hantar bukan main lagi. Tapi ke laut perginya

Dari line-up gua tu, peranan  yang dimainkan oleh Idris dan Alif lah yang merupakan tulang belakang kepada pasukan. Diorang ni akan berperanan sebagai defensive midfielder yang mana akan membantu pertahanan bila di serang, dan membantu pulak bahagian serangan bila menyerang sambil Rahman pun turut sama tambah nasik dengan buat overlapping di bahagian kanan. Maknanya, kalau nak gunakan kelebihan tandukan maut Hairuddin, maka Kuna, Kecik dan Rahman kenalah memantapkan lagi hantaran-hantaran lintang diorang.

Mungkin ada yang bertanya pada gua. Kenapa tak gandingkan Rezal dengan Deris? Kenapa mesti Alif? Jawapan dia senang jer. Lu jangan lupa dengan peraturan pemain bawah 20 tahun. So, bagi gua elok letakkan Rezal berganding dengan Aidil dekat center back. Diapit oleh Ameng dan Rahman. Gua tengok dalam ramai-ramai budak bawah 20, Alif la yang bagi gua mampu menggalas tugas dalam kesebelasan utama. Gua memang tertarik dengan permainan budak ni. Tenang dan tak nampak gugup. Keep it up bro!!!!

Ok la. Ini cuma pendapat peribadi gua jer. Jamak punya rancangan mungkin lain la kot. So, terpulanglah kepada coaching staff untuk buat sesuatu yang boleh buat gua rasa bangga sebagai anak jati Negeri Sembilan. Masuk tahun ni dah 61 tahun Negeri Sembilan menunggu nak jadi juara Piala Malaysia. Harapan gua biarlah kemarau tu berakhir tahun ni jugak. Amin….

p/s: “Main dengan Melaka? Kau nak suruh aku 3 bulan makan maggi?”

Published in: on August 28, 2009 at 15:55  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://sopangayopojuang.wordpress.com/2009/08/28/selamat-datang-hairuddin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 CommentsLeave a comment

  1. lu cakap pandaila sopan

  2. benar kata-kata mu, sape lagi stiker yg boleh diharapkan selain hairuddin untuk pinjaman piala malaysia.
    walaupon dianggap kuda tua, hairuddin ada kelebihan iaitu tandukan maut yg pernah menggegar gawang chelsea satu ketika dulu.

    tp itu hanya sejarah.
    gua lebih suka sebenarnya kalo sesebuah team tu develop pemain muda berbakat utk striker.

    apa-apapon, gud luck utk hairuddin dan NS


Leave a Reply

