Si Kitul Dan Raja Mendeliar


Salam Perjuangan Sopan,

Pada zaman pemerintahan Sultan Mahmud dulu, ada la seorang manusia bernama Si Kitul. Si Kitul ni pulak orang suruhan Raja Mendeliar.  Si Kitul ni kan, punya la musibat punya perangai, suka sangat cucuk sana, cucuk sini, buruk kan orang sana buruk kan orang sini. Akhirnya yang jadi mangsa Si Kitul ni ialah Bendahara Melaka masa tu, Tun Mutahir. Si Kitul pegi repot sama itu bos dia, Raja Mendeliar yang Tun Mutahir ni dah tempah cerek emas la, payung emas la dan macam-macam benda la yang berunsurkan emas. Si Raja Mendeliar ni pulak, terus kasi repot sama itu Sultan Mahmud yang memang jenis senang makan cakap orang. Gua pun tak tau la apa sebab musabab itu Raja Mendeliar anti sangat dengan itu Tun Mutahir ni. Padahal Raja Mendeliar ni pun kaki makan suap gak. Rumah dia pun banyak gak simpan emas. Dia ni jugak la yang deal sama Portugis kasi tawan itu Melaka. Tapi biasa la kan, Melayu. Kerana pangkat dan pengaruh, sanggup tabur pasir kat periuk nasik orang lain sedangkan dia pun sama jer tinggalkan najis kat tepi jalan.  So, dipendekkan cerita, atas fitnah yang dibuat dek Si Kitul dan Raja Mendeliar ni, maka habis la Tun Mutahir kena bunuh. Bukan dia sorang aje, abih seluruh suku sakat dia kena bunuh sekali. Semuanya akibat fitnah dari Si Kitul dan Raja Mendeliar tu tu tadi.

Tapi, apahal lak gua cerita pasal Si Kitul dengan Raja Mendeliar kat Sopan Gayo Pojuang ni? hehehehehehe. Lu orang pikir la sendiri. Kepada Sultan Melaka, gua harap lu jangan la senang kena pengaruh dengan Raja Mendeliar yang kena kencing dengan Si Kitul tu. Siasat betul-betul cerita diorang. Jangan terima bulat-bulat apa yang mangkuk-mangkuk tu cakap. Kerana fitnah la, lu punya Empayar Kerajaan Melaka jatuh. Lu kena ingat tu beb…….

p/s: Orang Melaker aper kabor? Sehat ker? ;)

Published in: on October 19, 2009 at 12:00  Comments (11)  

The URI to TrackBack this entry is: http://sopangayopojuang.wordpress.com/2009/10/19/si-kitul-dan-raja-mendeliar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 CommentsLeave a comment

  1. lu cakap apo ni sopan?

  2. aku duk cubo memahami maksud yg tersirat dan tersurat :)

  3. gua tgh study sejarah SPM. prepare untuk July paper nanti. biasa la beb, masa sekolah dulu gua ni bodo sikit sabjek sejarah. tu yg kena mengulang amik paper july nih.

  4. kompius kompius

  5. den agak si kitul ni ****** la OPSSSS terlebih sudah

    * gua edit atas permintaan informer gua – SopanGayoPojuang

  6. ahhhh sudahla SPG tak telus menyampaikan fakta. Si kitul ni si durjana yg sedang menabur pasir, batu dan kayu ke dalam periuk rakan2nya. Si kitul sedang menaikkan dirinya setaraf raja mendeliar. nantikan episod seterusnya setelah tamat piala malaysia.

  7. telus atau tidak bukan persoalan. periuk nasik laksamana khoja hasan yg menyampaikan maklumat ini pun perlu dijaga juga. ingat hubungan baik si kitul dan sultan melaka.

  8. Ya rakyat mengetahui hubungan baik mereka tapi jangan sampai rakyat memberontak marah angkara sultan melaka yang mudah dipedaya si kitul sang pengkhianat bangsa

  9. aduhai…apo yg yg ko merepek ni jang…hahahahahahah…mcm kelas sejarah la pulak…

  10. isa samad: sejak bila lak isa samad pandai layan blog? hahahahahahaha

    anastasia: u, football is not juz put the ball at the centre of the field and kick here and there. but football is everything, anything and something. Everything stand’s for what we can see. Anything is what we know and something is what they hide from us. (helemekkkk…..mi spik inglish sehhhh….hikhikhik!!!!)

  11. Uit…dia speaking english lah….hahahahahaha


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: